Waarborgen dat onderwijsprofessionals en opleiders beschikken over voldoende (digitale) vaardigheden, kennis en expertise door het scheppen van randvoorwaarden.

Online onderwijs biedt kansen voor meer maatwerk in het onderwijs en bij leven lang ontwikkelen. Onderwijs geven via digitale platforms verschilt echter op een aantal punten cruciaal van gebruikelijke lesvormen. Dat vraagt dus extra kennis en vaardigheden van de onderwijsprofessionals en opleiders. Naast strikt digitale vaardigheden (omgaan met de techniek) gaat het om een andere pedagogische en didactische benadering, zowel tijdens de digitale contactmomenten als bij het op afstand begeleiden van zelfstandig leren.

De primaire verantwoordelijkheid voor het aanleren van deze vaardigheden en het ontwikkelen van standaarden voor de benodigde expertise ligt bij de professionals zelf en hun organisaties. De belangrijkste taak voor de overheid is het scheppen van randvoorwaarden en het ontwikkelen van minimumeisen. Dat betekent ook dat er een inventarisatie plaatsvindt welke onderdelen van het leer- en ontwikkelaanbod zich gemakkelijk lenen voor digitaal onderwijs en met name ook welke onderdelen niet (volledig) digitaal aangeboden kunnen worden.