In het onderwijs groeit de ongelijkheid (ook op langere termijn), mede als gevolg van schoolsluitingen en afstandsonderwijs tijdens de pandemie.

De relatief kortdurende periode van schoolsluitingen en onderwijs op afstand heeft vermoedelijk een langdurige of zelfs blijvende impact gehad op scholieren in het basisonderwijs, voortgezet en hoger onderwijs. Bestaande achterstanden van kinderen uit gezinnen met een lagere sociaaleconomische positie zijn verder versterkt.  Kinderen in gezinnen met minder apparatuur, kennis, ruimte en praktische mogelijkheden tot ondersteuning hebben gemiddeld genomen meer schade ondervonden dan kinderen uit gezinnen waar thuis daadwerkelijk onderwijs gegeven werd. Uit een eerste inventarisatie is duidelijk dat bijvoorbeeld op het terrein van begrijpend lezen achterstanden zijn ontstaan waarvan nog onduidelijk is of en hoe snel zij ingehaald kunnen worden.

De impact van corona versterkt hier een reeds bestaande trend van groeiende ongelijkheid het onderwijs, waarbij er onvoldoende mogelijkheden zijn om kinderen met een achterstand extra aandacht te geven.